Blog

In de toekomst kijken met een Google Design Sprint

Hoe je door het betrekken van de doelgroep jouw ideeën real-time kan valideren.

Het ontwikkelen van digitale producten is kostbaar. Niet alleen vereist de realisatie een investering, het is na oplevering de vraag of dat het product daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Hoge kosten en lange doorlooptijden liggen al gauw op de loer, maar kunnen voorkomen worden. De oplossing? Betrek vanaf het begin jouw doelgroep bij de functionaliteit & design van jouw app, platform of website! Het wondermiddel dat hierbij helpt is de Google Design Sprint.

In dit artikel geven we je inzicht in hoe wij de Google Design Sprint toepassen. Met Customer Experience specialisten, UX designers, strategen en developers hebben wij alle tools om zo'n sprint succesvol te doorlopen. Wij ontwikkelen digitale producten vanuit een framework waarbij de beste Customer Experience leidend is. Als de app, website of het platform succesvol wordt gebruikt door de doelgroep dan worden ook de bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd. Voorwaarde is dat je vanaf het begin heel goed de bedrijfsdoelstellingen valideert en toetst op de doelgroep.

DSC01861.jpg

De klassieke waterval methode - a shot in the dark

Doelstelling van onze agile aanpak is om zo efficiënt mogelijk naar app, website of platform te werken. Stap 1 van dit proces is onder andere het valideren van de bedrijfsdoelstellingen op de doelgroep en de verwachting van het digitale product. Het resultaat van deze aanpak is dat je continue ontwikkeld - en bijstuurt - op basis van de wens van de gebruikers. Zodat je meer zekerheid en grip krijgt over het succes van je digitale product.

Wij geloven minder in de watervalmethode; een X aantal maanden aaneengesloten bouwen aan een platform zonder tussentijdse validatie momenten met de eindgebruiker.

Het is niet uitgesloten dat dan het afgeronde product niet 100% aansluit aan de verwachtingen van de gebruiker. Ongewenst rework met additionele kosten en extra doorlooptijd zijn het gevolg.

Visual GV - wit (3).png

De design sprint - in 5 dagen naar resultaat

In een Google Design Sprint gaan we samen in een proces van 5 dagen antwoord geven op je meest kritische bedrijfsdoelstellingen door middel van design, prototyping en het testen van het idee met gebruikers. Dit alles verloopt via een strikt draaiboek; zo zijn de verwachtingen helder en kunnen we zeer effectief en met extreme focus aan het werk. Deze sprint vraagt met name van jou als bedrijf veel betrokkenheid; alle kennis moet op tafel om vervolgens tot de beste oplossing te komen.

De Google Design Sprint is ontwikkeld door Google Ventures en op dit moment één van de grootste hits op het gebied van customer experience, business strategie, innovatie, behaviour science, design thinking en nog veel meer. Ieder team kan deze methode gebruiken om zijn ideeën te toetsen op de beoogde doelgroep.

Een uitkomst kan dus ook zijn bedrijfsdoelstellingen en de verwachtingen van de doelgroep niet matchen. Door hier in een heel vroeg stadium achter te komen wordt tijd en geld bespaart.

Model - page.png

Het Label A framework - onze manier van effectief werken

Label A werkt in effectieve sprints van 2 weken waarbij customer experience en het valideren van de bedrijfsdoelstellingen voorop staan. Iteraties volgen na het testen van prototypes. Wij testen letterlijk het prototype - vaak een klikbaar design - op de gebruikers om zodoende een Minimum Viable Product (MVP) te leveren dat daadwerkelijk waarde toevoegt; zowel voor de gebruikers als voor jouw bedrijf.

Het Label A framework voorziet in alle fasen; van idee tot commerciële exploitatie van jouw digitale product. Focus is altijd de customer experience; de randvoorwaarde voor succes! Afhankelijk in welke fase jouw digitale product zich bevindt werkt Label A met jouw bedrijf samen om meer waarde voor jouw gebruikers en jouw bedrijf te realiseren en te vergroten.

Heb jij een interessante businesscase maar nog niet helder hoe je deze naar een volgend niveau kan tillen? Of wil jij testen hoe jouw business case het beste aansluit in de huidige markt?

Daag ons uit om gezamenlijk invulling te geven aan jouw bedrijfskritische gebruikers doelstellingen

Wil jij weten hoe wij jouw bedrijf in een 5 daagse intensieve samenwerking superkrachten geven door in de toekomst te kijken? Neem dan contact met ons op en wij laten snel van ons horen.

2018-11-14 12.43.47 1 (1).jpg


Hoe wij werken

Label A is een digital product development agency waar dagelijks 80 man werken aan het realiseren van state of the art platformen en apps. Wij werken agile waardoor onze producten altijd voldoen aan onze onderstaande randvoorwaarden:

  • Modulair vanuit de opzet
  • Schaalbaar op basis gebruik
  • Consistent door een transparant proces
  • Veilig volgens de laatste standaarden
  • Lean werken dankzij onze rijke ervaring
  • Toekomst gericht door een data gedreven aanpak