Als oriënterende ondernemer raak je al snel overweldigd van alle informatie die online beschikbaar is — geen lekkere start van je nieuwe business. Daar wilde Nationale Nederlanden (NN) verandering in brengen. Met Label A als tech-partner lanceerden ze Zelf.app waarmee zzp’ers direct grip krijgen op al hun zakelijke taken.
Startende zzp’ers struggelen met allerlei vragen en onzekerheden: wat is een redelijk uurtarief? Tegen welke bedrijfsrisico’s moet ik me verzekeren? Kan ik wel een huis kopen? Googelen naar deze onderwerpen levert een overload aan informatie op: rekentools, kenniswebsites en webinars.
Zelf is een persoonlijk self service-platform voor startende en oriënterende zzp-ers. Het biedt deze doelgroep overzicht en ondersteuning bij al hun zakelijke uitdagingen: van inzicht in geldzaken en bedrijfsrisico’s, tot het up-to-date houden van hun administratie en het optimaliseren van hun salesaanpak. Met het persoonlijke dashboard van Zelf zien ze in één oogopslag wat ze al hebben geregeld en wat er nog moet gebeuren. Het platform heeft tot doel om beginnende zzp’ers vol zelfvertrouwen te laten starten met ondernemen. Vanuit één online omgeving hebben ze controle over al hun belangrijke zakelijke taken en hebben ze directe toegang tot relevante kennis.
De app komt uit de koker van STO (Strategic Transformation Office), het innovatielab van NN. Zij ontdekten dat zzp’ers – een belangrijke klantengroep van NN) – vooral in de oriëntatie- en startfase ondersteuning nodig hebben bij zakelijke vraagstukken. Maar omdat hun informatiebehoeften vaak zo versplinterd zijn over verschillende onderdelen, is de kennis op kenniswebsites vaak overweldigend veel en onoverzichtelijk. Met een social media campagne en een landingspagina heeft NN de potentie van de propositie in kaart gebracht. Hieruit bleek dat de doelgroep inderdaad op zoek was naar een alles-in-één platform. De volgende stap voor NN: het ontwikkelen van een Minimum Viable Product (MVP) om hun propositie verder te testen met gebruikers en met nieuwe inzichten het platform verder te verbeteren. Ze zochten een partij met expertise in zowel het bouwen, als de branding van nieuwe platforms. Daarvoor klopten ze aan bij Label A.
In acht sprints ontwikkelden we een progressive web app (PWA); een website met het gevoel van een app. Daarbij was de look & feel enorm belangrijk: die moest fris en dynamisch zijn om een creatieve, tech savvy doelgroep aan te spreken. Uit user tests bleek al snel dat het gezamenlijk visueel ontwerp van creative Robert en UX-designer Isa in de smaak viel bij de doelgroep. We kregen van NN dan ook direct de go om te starten met de technische ontwikkeling van het platform.
Onze front-end developers gingen aan de slag met de input van de ontwerpers. Als zelfsturend team vertaalden ze het visueel ontwerp naar een werkende web app. Daar hadden ze een flinke kluif aan, want achter de relatief simpele interface zit een enorme complexiteit — rekenmodules, keuzetools, koppelingen met externe partijen en nog veel meer. Daarbij opereerde Zelf als start-up binnen een corporate omgeving, met alle bijbehorende uitdagingen. Het team kon de klant extra ondersteunen door mee te denken over propositieontwikkeling en de go-to-market-strategie. Het gehele proces verliep bijzonder soepel door de korte lijnen; onze developers communiceerden zelf met de klant. Lekker direct, daar houden we van :)