Blog

Hoe IoT de mobiliteitswereld gaat veranderen

Internet of Things in Mobility

De publieke ruimte is beperkt en onze mobiliteitsbehoeften lopen uiteen. Dat resulteert niet alleen in nieuwe uitdagingen, maar ook in nieuwe oplossingen voor owned en shared mobility. Voor partijen als Greenwheels, Swapfiets en Huub past Label A IoT-oplossingen toe om de mobiliteit in Nederland te verbeteren. In dit blog kijken we naar de grootste mobiliteitsuitdagingen van nu en hoe IoT helpt om iedereen zo duurzaam en efficiënt mogelijk van a naar b te krijgen.

Tijdens de coronacrisis bleven forensen en toeristen massaal thuis. De wegen en straten waren leeg. Ook het openbaar vervoer schaalde flink terug. Nu de coronamaatregelen geleidelijk weer teruggedraaid worden, komt het openbare leven weer vol op gang. Alleen is de 1,5 meter maatregel nog steeds van kracht na 1 juli, ook in het openbaar vervoer. Het dragen van een mondkapje is er verplicht. Reizen zonder erbij na te denken is er dus niet meer bij.

De mobiliteitsbehoeften veranderen, en partijen zoals Schiphol en NS verwachten dat het nog jaren kan duren voordat we weer op het niveau van voor de coronacrisis zitten. De vraag naar individuele manieren van reizen neemt toe omdat alleen reizen nu veiliger is. Dat levert nieuwe vraagstukken op, waarvoor de Internet of Things-technologie slimme oplossingen biedt.

Owned mobility

Heel kantoorwerkend Nederland ging thuiswerken en de auto bleef dus staan. Autoeigenaren die maandelijks toch de vaste kosten moeten betalen, begonnen zich af te vragen of er geen andere mogelijkheden zijn. Betalen voor alleen het gebruik klinkt nu logischer. In grote steden is het autodelen via partijen als Greenwheels al ingeburgerd. Maar in kleinere steden of dorpen zijn deze diensten er (nog) niet, en heb je altijd een eigen auto nodig om mobiel te zijn. Hoe ga je daar om heen?

BUNDELZ: prepaid autoverzekering

Voor Bundelz ontwikkelde Label A een autoverzekering waarbij je betaalt per bundel van 1000 kilometer. Een ingebouwde dongel houdt de kilometerstand bij en verstuurt die via Bluetooth naar je smartphone. Via een app worden de gegevens versleuteld naar de server gestuurd. Zo betaal je alleen wanneer je daadwerkelijk rijdt, en zie je in een dashboard achteraf je persoonlijke rijgegevens.

Bundelz mockup.png

Goed rijgedrag stimuleren

Deze technologie kent nog veel meer toepassingen. Zoals het efficiënt registreren en declareren van ritten in de zakelijke markt. Of het analyseren van rijgedrag: hoe snel rijd je door die bocht? Hoe voorzichtig ben je met de auto? Zo zou een voorzichtiger bestuurder bijvoorbeeld in aanmerking kunnen komen voor een goedkopere autoverzekering of een korting op de onderhoudsbeurt. Door data over het rijgedrag te analyseren, kun je goed gedrag belonen. Het kan ook meer zekerheid bieden bij de aankoop van een tweedehands auto: rijd jij normaal, dan zul je bij deze auto geen onverwachte hoge kosten krijgen.

Shared mobility

Gemiddeld staat een auto 95% van de tijd stil: zo’n 23 uur per dag. Autodelen is dus zeker in grote steden een goed antwoord tegen de toenemende autodruk. Met een out-of-the-box oplossing zoals Wunderfleet maak je van een autovloot zo een shared mobility oplossing, precies zoals Sixt in Amsterdam doet. Ook een partij als Delta Lloyd heeft nu een eigen shared service. Door deze wildgroei komen er meer deelauto’s bij waardoor er meer parkeerplekken nodig zijn. De concurrentie neemt toe en dat zet de prijzen onder druk, waardoor er minder marge overblijft voor innovatie en marktgroei. Voeg daarbij het delen van fietsen en scooters toe en de samenhang ontbreekt. Want hoe kom je als consument nu efficiënt van a naar b? De grote uitdaging voor de shared mobility markt is het beter samenwerken zodat de markt groter wordt, niet complexer. Dat was het uitgangspunt voor Huub, een deelmobiliteitsapp waarbij straks ook kan worden gereserveerd bij concurrerende mobiliteitsaanbieders.

Huub: alle reismogelijkheden in één app

Huub biedt shared mobility aan op verschillende soorten voertuigen: fietsen, bakfietsen, e-bikes, scooters, elektrische auto’s en elektrische vrachtwagens. Je reserveert bij Huub een voertuigtype en niet een specifiek voertuig. Stel je bijvoorbeeld een fietsendepot voor met honderden fietsen en jij zoekt fiets nummer 279. Vind je die eindelijk, dan heeft toevallig net jouw fiets een lekke band of vogelpoep op het zadel. Reserveren op voertuigtype gaat dus veel gemakkelijker, en het scheelt bij problemen het moeten omzetten van de reservering via een callcenter. Dat biedt in de toekomst ook de kans om een melding te belonen.

HUUB - QR.png

Duurzaam van a naar b

Mei 2020 kwam er groen licht voor de fusie van Huub met Hely, het deelmobiliteitsbedrijf van de NS. Het doel van de fusie is om deelvervoer net zo gemakkelijk te maken als dat van een eigen vervoermiddel. De NS gelooft dat trein, fiets en elektrische deelauto elkaar perfect kunnen aanvullen. Huub gaat verder onder de naam Hely, wat internationaal beter werkt. Als boekingssysteem werd dat van Huub gekozen, om een breder aanbod van vervoermiddelen te kunnen bieden. Straks kunnen gebruikers met één app diverse voertuigen van diverse aanbieders gebruiken onder één abonnement. Volledig afgestemd op wat ze op dat moment nodig hebben.

Van owned naar shared mobility

Doordat forensen tijdens de lockdown thuisbleven, verdwenen de files als sneeuw voor de zon. Ook na de coronacrisis zullen Nederlanders blijven thuiswerken, zo verwacht 49% van een onderzoek door Intermediair. Voornaamste reden: het ontbreken van reistijd waardoor er meer tijd is voor het gezinsleven. En zelfs nu we weer evenveel rijden als voor de coronacrisis, blijven de files uit. Volgens Flitsmeister komt dat door een betere spreiding van het autoverkeer. Het autodelen speelt daar een toenemende rol in. Greenwheels en SnappCar zagen in mei al een flinke stijging in het gebruik van deelauto’s. Terwijl de hoeveelheid deelauto’s flink toeneemt door alle nieuwe partijen, blijven de beschikbare parkeerplekken nog altijd beperkt. Maar wat als je je leaseauto nou ook zou kunnen sharen?

Figo: het delen van je leaseauto zonder fysieke sleuteloverdracht

Ook bij leaserijders staat de auto veel stil. Daarom bedacht Label A voor mobiliteitsaanbieder Figo een app waarmee je je maandlasten voor je leaseauto kunt terugverdienen. Als private lease owner bepaal je zelf wie jouw auto mag gebruiken en wanneer. Aan de achterkant bedachten we een oplossing waarbij je via de app een digitale sleutel op je mobiel zet. Deze werkt op Bluetooth, zodat je ook in een parkeergarage zonder internetverbinding de deelauto kunt openen. De autosleutel vind je vervolgens in het aparte sleutelkastje in de auto.

0.jpg

Minder auto’s die stilstaan

Woon je in een grote stad met veel potentiële gebruikers? Dan kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een grotere of luxere auto te leasen waarvan je verwacht dat die vaker wordt gebruikt. Het kan je zelfs winst opleveren. Jouw auto staat minder stil, en gebruikers in jouw omgeving hoeven geen auto meer aan te schaffen.

Connectivity van de fiets

Als laatste onderwerp: de fiets. Het individuele vervoermiddel dat al veel werd gebruikt en door de lockdown nog populairder werd. Het delen van fietsen is dankzij de OV-fiets van de NS al goed ingeburgerd. Goedkoop, gemakkelijk te pakken en sluit goed aan op de trein. Maar door IoT-technologie toe te passen om de fiets met het internet te verbinden, ontstaan er nieuwe kansen. Zo kun je mensen inspireren om vaker de fiets te pakken. Een fietsdoel kun je persoonlijk maken door deze uit te drukken in calorieën, CO2-uitstoot of een geldbesparing. En net zoals Google Maps nu doet voor autofiles, kun je informatie verzamelen over het gebruik van fietspaden, fietsfiles en bepaalde verkeerssituaties. Door het bieden van actuele verkeersinformatie in drukke fietsgebieden of persoonlijke incentives kun je het fietsverkeer slim aansturen als stad.

Futuristisch? Misschien, maar technologisch is dit nu al mogelijk en dus zeker iets waar we met z’n allen over kunnen nadenken. Juist door de verbinding met andere mobiliteitspartijen te zoeken, worden grotere oplossingen mogelijk. Als digital product agency met veel ervaring en expertise in mobility, helpt Label A daar graag mee.