Menu

Cases

HUUB

De innovatievedeelmobiliteit-serviceHUUB

  • Mobility
  • Native app
  • UX/UI Design
Huub spot in a parking garage showing the back of two shared HUUB cars

Quick overview

Industry

  • mobility

Teams

  • UI/UX Design
  • Mobile Development
  • Back-end Development
  • Front-end Development

Deliverables

  • iOS app
  • Android app
  • Klantsucces
  • Design

Innovatie in gedeelde mobiliteit

In één app gebruik maken van (elektrische) deelfietsen, bakfietsen, scooters, busjes en auto’s: het kan met HUUB, de innovatieve deelmobiliteit-service van Next Urban Mobility. Label A ontwikkelde en designde deze volgende stap in deelmobiliteit voor de dochteronderneming van PON. Extra speciaal: vanwege de impact van het project maakt Label A een documentaire over de samenwerking met Next urban Mobility.

HUUB app mockup showing the logo
HUUB app mockup showing the bike reservation
Woman holding a phone showcasing the HUUB app on the login screen

Van Proof of Concept naar product

Het mobiliteitsaanbod is rap aan het veranderen en dit is terug te zien in het straatbeeld: op elke hoek van de straat staan Felyx scooters, Swapfietsen en Greenwheels auto’s. Label A is de trotse ontwikkelaar van de laatste twee, waardoor het niet gek is dat Next Urban Mobility twee jaar geleden bij ons kwam met een uitdaging: hoe kunnen we zo snel mogelijk testen of wat we willen werkt en hoe gaan we zo snel mogelijk live?

HUUB startte als Park and Bike met één mobiliteithub, gelegen aan het Olympisch Stadion in Amsterdam‎. Gebruikers van buiten Amsterdam konden via de app zowel een parkeerplek als een fiets boeken en dit gezamenlijk afrekenen. Geen gedoe met een parkeerkaartje of openbaar vervoer. De uitdaging was echter om met een minimaal budget het product te testen. Dit deden we en we realiseerden uiteindelijk een Minimal Viable Product binnen vier sprints. Eind 2018 wakkerden de themas Urbanisatie en Shared Mobility binnen PON de noodzaak voor een concept als Park & Bike verder aan. En zo ontstond HUUB.

Overview of 3 mockup phones showing the HUUB app with the scanner, reservation detail and reservation change

Een concept week om alles helder te krijgen

Allereerst bepaalden we samen met Brandcrumbs de branding voor HUUB. Hierna organiseerden we een concept week. Gedurende deze week onderzochten we onder andere waar HUUB voor zou moeten staan, maar ook hoe we alle voertuigen konden koppelen: met Bluetooth sloten van AXA, auto’s via Greenwheels was dit niet makkelijk. Door deze concept week werd het voor Next Urban Mobility duidelijk wat HUUB in grote lijnen zou worden en waar de uitdagingen zouden komen te liggen.

5 Design Principles

Voor de interface van de app stelde het design team vijf Design Principles op. Principes die niet alleen helpen met het ontwikkelen maar organisatiebreed door Next Urban Mobility gedragen kunnen worden:


Voertuig kunnen gebruiken met maar een klik.


Vraag of toon alleen informatie wanneer het relevant is.


1 focuspunt per scherm.


HUUB rijdt met je mee.

Deze principes nemen we erg serieus. Zo analyseert ons datateam constant het gebruik van de app om te kijken of de principes voor alle gebruikers tot stand komen. Ook kunnen we de flow van de app en de voertuig suggesties verbeteren. Alles voor de gebruiker. Deze Customer Experience is ontzettend belangrijk. Lees hier meer over in het interview met iOS developer Bennet van der Linden.

Woman standing between two shared HUUB cars at the HUUB spot location

Scan een voertuig en hij is van jou

Een gebruiker heeft een voertuig gereserveerd en wil deze graag unlocken. Hoe doet hij dit? Op een kleine HUUB-spot zou je in de app het kenteken kunnen tonen, of een afbeelding van het voertuig. Maar hoe doe je dit op een locatie met 70 deelauto's, zoals de toekomstige HUUB-spot op het voormalige Bijlmer bajes? Het vormde een belangrijk vraagstuk tijdens de ontwikkeling van de app. Onze oplossing: QR-codes. Scan een voertuig met je telefoon en hij is van jou. In één klik geopend.

En dit is pas het begin

Inmiddels hebben HUUB en Hely de krachten gebundeld en gaan verder onder de naam Hely. Hely is opgericht door de NS om shared mobility te verduurzamen, de leefbaarheid in steden te vergroten en reizigers meer flexibiliteit te bieden in de first and last mile. Kortom: shared mobility waar je het nodig hebt. Label A heeft samen met het team van Hely de business case en de onderliggende klantbehoeften geverifieerd door middel van een prototype sprint. Je leest hier hoe we dit hebben aangepakt.

Documentary

Vanwege de verwachtte impact van HUUB, heeft Label A een heuse documentaire van de ontwikkeling en samenwerking met Next Urban Mobility gemaakt. Je kunt de documentaire hier bekijken.

Klaar om in actie te komen?

Wij lossen niet alleen zaken op; wij creëren oplossingen. Ons toegewijde team van experts zet zich in om jou de antwoorden te geven die je nodig hebt. Vertrouw op ons om door de complexiteit te navigeren en de beste weg vooruit te vinden. jouw uitdaging is onze prioriteit. Laten we samenwerken om de beste oplossing te vinden.

Jeffrey Bouva

Account & Tech Director

Vergelijkbare cases